“Het is regionaal-economisch gezien verstandiger te investeren in een verdere verbetering en verdubbeling van de N34 tussen Groningen –Emmen-Coevorden- Hardenberg en de N36, de weg Hardenberg- Almelo-Hengelo-Enschede, dan in de N48 vanaf Hoogeveen naar Twente.” Dat zegt directeur Herman Idema van de belangenbehartiger VPB namens het bedrijfsleven in Zuidoost Drenthe. Hij reageert op de actie van het CDA in Hoogeveen om een petitie te starten voor verdubbeling van de N48 van Hoogeveen via Balkbrug naar Twente.

“Via een verdubbelde N34-N36 verbind je op een snelle manier de universiteitssteden Groningen en Enschede, met middenin de industriële maakregio Emmen-Coevorden-Hardenberg”, zegt Idema. “De regio Emmen-Coevorden is de grootste industriële concentratie van Noord-Nederland, die moet je top bereikbaar maken en houden. De N34 loopt als een centrale noord-zuid as door dit gebied.”

Ook de commissie ‘Vierkant voor Werk’ onder leiding van de twee topondernemers Alberda van Ekenstein en Vollebregt, die de economische kansen voor de regio in beeld hebben gebracht, pleit in hun rapport uit juli 2016 voor zo’n snelle verbinding via de N34-N36  tussen de beide universiteitsregio’s en de industriële regio Emmen-Coevorden.

VPB-directeur Idema wijst er op dat zijn organisatie, in samenwerking met Ondernemend Coevorden, al sinds 2010 actief is om de N34 verder op te waarderen. Een belangrijk resultaat hiervan is het besluit om in 2019 de N34 tussen de afslag naar de weg Emmen-Drachten en Coevorden Noord vierbaans te maken en de aansluiting Emmen-West op de Rondweg Emmen helemaal te vernieuwen.

Vanuit Zuidoost Drenthe zal VPB-voorman Idema zijn pleidooi voor een vierbaans N34-N36 van Groningen naar Enschede ook laten horen tijdens een bijeenkomst van Provinciale Staten van Drenthe op 28 maart in Assen. Dan wordt gesproken over de nieuwe omgevingsvisie voor Drenthe. “Tijdens die bijeenkomst komen we ook met onze visie op de economische ontwikkeling van Drenthe voor de komende jaren,” kondigt Idema alvast aan