Op weg naar de meest innovatieve corridor van Noordwest Europa. Tien jaar A37-E233: 2008-2018-2028. Daarover gaat het tijdens een bijzondere Nederlands Duitse bijeenkomst bij Hotel Emmen, aan de A37, op donderdag 12 april. Het gaat over vernieuwende technologie, over de infrastructuur van morgen, over mensen en samenwerken. De bijeenkomst is een ontmoetingsplaats voor meer dan 200 Nederlandse en Duitse ondernemers en bestuurders uit het gebied tussen Zwolle en Cloppenburg.

Hoofdsprekers zijn de internationaal veel gevraagde kunstenaar en visionair Daan Roosegaarde en Markus Honnigfort, burgemeester van de Duitse gemeente Haren en directeur van Eurohafen GmbH, de net over de grens gelegen diepwaterhaven tussen Haren en Meppen. Gasten zijn verder onder andere de Drentse gedeputeerde Henk Brink van infrastructuur en economie, Landrat Reinhard Winter van de Landkreis Emsland en zijn verantwoordelijke voor infrastructuur Kreisbaurat Dirk Kopmayer, Bouke Arends, voorzitter van de programmboard van de Dutch TechZone.

Wat heeft het opgeleverd en welke kansen gaan we verzilveren
Tien jaar A37-E233 van Hoogeveen naar de Duitse A31, wat heeft dat de regio opgeleverd? Dat komt aan de orde. Maar het gaat vooral over de toekomst, over de vraag welke kansen biedt de verdere verdubbeling van de E233 vanaf de A31 via Meppen richting Cloppenburg voor de hele regio, voor de corridor E233. En hoe gaan we die verzilveren en zorgen we dat dit alles ook bijzonder duurzaam wordt.

Meest innovatieve corridor
Kunnen we als Nederlands-Duitse regio van het hele gebied langs de E233 samen de meest innovatieve corridor maken van heel Noordwest Europa, waar het gaat om wegverkeer en logistiek, spoor- , water-, en kort afstand luchttransport? En kunnen we van de E233 als weg tussen Hoogeveen en Cloppenburg een testroute maken voor allerlei vernieuwingen op het gebied van mobiliteit en gebruik van nieuwe vormen van aandrijving, zoals elektrisch rijden en rijdend opladen, of waterstof?

Gesprekspartners over deze thema’s zijn onder andere  Joachim Berends, directievoorzitter van de Bentheimer Eisenbahn en tevens vicevoorzitter van de Verein Deutscher Verkehrsunternehmen – de organisatie van Duits bedrijven in het openbaar vervoer- , Erica Slump, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Noord-Nederland, Ronald Hartman, transportondernemer, Markus Honnigfort, directeur Eurohafen Emsland GMBH.

Samen aan de slag, grensoverschrijdend werken
Een tweede thema dat aan de orde komt is werkgelegenheid. In het Emsland heerst met iets meer dan twee procent werkloosheid sinds enige tijd ‘Vollbeschäftigung’. In het Nederlandse deel van de Corridor E233 is het tussen de vier en de vijf procent. Werken over de grens lijkt dan een optie. Maar dat komt niet echt van de grond. Waar wringt de schoen. En, kijkend naar de toekomst, hoe laten we de Corridor E233 ook op dit gebied beter op elkaar aansluiten wat betreft opleidingen, flexibiliteit op de arbeidsmarkt en vraag uit het bedrijfsleven.

Want alleen met voldoende goed opgeleide mensen kun je stappen zetten op weg naar de meest innovatieve corridor van Noordwest Europa. Maureen Nederhoed, onderneemster laat haar licht er over schijnen, net als Yuri Liebrand, grensoverschrijdend arbeidsbemiddelaar van Concept Plus, geeft zijn visie, zoals ook André de Vos van Spectrum Brands, dat z’n Europese logistieke activiteiten op het Nederlands Duitse Europark gaat concentreren.